WEKO3
インデックスリンク
アイテム
【報告】母性看護学実習で新生児を抱っこした学生の体験
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/2000098
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/20000984219c517-473a-4824-9e28-032ebca6cc0d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-06-10 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | 【報告】母性看護学実習で新生児を抱っこした学生の体験 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | A student's experience of holding a newborn in a maternity nursing | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 母性看護 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 看護学生 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 新生児 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 抱っこ | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 臨地実習 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Maternal Nursing | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Nursing Students | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | newborn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | hold | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Clinical training | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.18897/0002000098 | |||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||
著者 |
髙浪, 良子
× 髙浪, 良子
× 大熊, 陽子
× 新地, 裕子
× 後藤, 智子
|
|||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
姓名 | Ryoko, TAKANAMI | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
姓 | TAKANAMI | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
名 | Ryoko | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
姓名 | Yoko, OKUMA | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
姓 | OKUMA | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
名 | Yoko | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
姓名 | Yuko, SHINCHI | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
姓 | SHINCHI | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
名 | Yuko | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
姓名 | Tomoko GOTO | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
姓 | GOTO | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
名 | Tomoko | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | 研究目的は,学生が初めて新生児を抱っこした際に生じる感情や思いを明らかにすることである.大学3 年後期に母性看護学実習を行った8 名の看護大学生の協力を得て,半構成的インタビューを行い,質的帰納的に分析を行った.その結果,35のサブカテゴリーと【喜びと不安が交差する緊張した場面】【命を感じ取る】【癒しを感じる】【母児への思いを巡らす】【抱っこから自分自身の過去と未来に思いを馳せる】の5 つのカテゴリーが抽出された. 学生が初めて新生児を抱っこする場面では,自分の技術力に懸念を抱き,上手に抱っこすることができないかもしれないという思いが先行していた.つまり学生にとって初めての新生児の抱っこは緊張する体験であり,教員は学生が新生児を抱っこする体験について,多様な受け止め方をしているということをレディネスとして知る必要がある. また新生児の抱っこを初めて体験した学生の一部は,分娩見学時の体験と同様,命の重さや神秘性まで捉えることができており,初めて新生児を抱っこする体験は,命について考える機会となる可能性があることが示唆された. |
|||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | This study aims to clarify the emotions and thoughts that arise when students hold a newborn in their arms. With the cooperation of eight nursing college students who underwent maternal nursing training in the second half of their third year of university, semi-structured interviews and qualitative and inductive analysis were conducted. Consequently, 37 subcategories and five categories were extracted: "Tense experiences where joy and anxiety intersect," "Feeling life," "Feeling healing," "Thinking about mothers and children," and "Thinking about one’s own past and future from cuddles." Cuddling is a nerve-wracking experience, and teachers must understand that the experience of holding a newborn as a student can be perceived in several different ways. Additionally, the students who experienced holding a newborn were able to grasp the weight and mystery of life, as well as the experience of observing the delivery. The experience of holding a newborn was suggested to provide an opportunity similar to a labor visit. |
|||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
bibliographic_information |
号 15, p. 95-102, ページ数 8 |
|||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | 純真学園大学 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | JUSHIN GAKUEN UNIVERSITY | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 2186-6481 |