ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 純真学園大学雑誌
  3. 第01号~第10号
  4. 第5号(2015)

沐浴技術演習における学生コーディネーター制導入の試み

https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/123
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/123
179173ff-0392-4260-80f9-615c865dbd3e
名前 / ファイル ライセンス アクション
純真学園大学雑誌-05号_p063-074.pdf 純真学園大学雑誌-05号_p063-074 (1.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-15
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生コーディネーター制
キーワード
主題Scheme Other
主題 学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 母性看護学
キーワード
主題Scheme Other
主題 演習
キーワード
主題Scheme Other
主題 沐浴
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Student coordinator system
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 maternity nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 exercises
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 bathing
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 井上, 福江

× 井上, 福江

井上, 福江

ja-Kana イノウエ, フクエ

en INOUE, Fukue

Search repository
濵田, 維子

× 濵田, 維子

濵田, 維子

ja-Kana ハマダ, ユキコ

en HAMADA, Yukiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 要旨 : 本研究は,学生コーディネーター制による沐浴技術演習での学生の学びを明らかにすることを目的とした.沐浴演習終了後に配布した演習自己評価表をデータとし,記述統計量を求め,コーディネーターと学習者間の差についてはMann-WhitneyのU検定を行なった.自由記載欄の回答は学生コーディネーター制によって得られた学びに関する記述を質的記述的に分析した.その結果,学生全員が本演習は沐浴技術や知識の習得に効果的であり,学習意欲を高めたと評価した.自由記載では,【主体的な学習姿勢】【学習意欲の向上】など,コーディネーター,学習者ともに主体的な学習が促進されており,コーディネーターの学生目線での【教えるスキルの獲得】は学習者の【知識・技術の理解の深まり】につながっていた.また,学生同士という【水平的人間関係がもたらす学びやすさ】は学生間の積極的なディスカッションを生み出していた.また【責任感】【協調性】【問題解決能力】【相手を思い遣る気持ち】など,看護師に必要な資質の育成にも有効であることが示唆された.今後は,コーディネーターにかかる時間的負担感の軽減と,コーディネーターと学習者間に生じる学習内容の差をなくすことが課題である.

Abstract : The purpose of this study is to examine the impact on student learning brought by using the student coordinator system in exercises focused on practicing newborn bathing skills. Descriptive statistics were applied to data extracted from self-assessment forms completed after bathing exercises, and Mann-Whitney’s U test was run on differences between coordinators and learners. Among the comments that were written in the remarks column, those relevant to student learning enhanced by the student coordinator system underwent qualitative descriptive analysis.
The results showed that all students agreed these exercises were effective in aiding the learning of bathing skills and knowledge, and that they enhanced their motivation to learn. Comments indicated that autonomous learning, such as that indicated by a “proactive attitude
toward learning”and“increased motivation for learning,”was promoted for both coordinators and learners, and that the coordinators’“acquisition of teaching skills”from the perspective of students led to a “deeper understanding of knowledge and skills” among the learners. “Ease of learning brought about by horizontal human relations” between student coordinators and learners generated active discussions among the students. It was also suggested that this system is effective in developing qualities needed by nurses, such as a “sense of responsibility,”“cooperativeness,”“the ability to solve problems,”and “compassion.”
Issues that need to be addressed in the future include alleviation of the time required of coordinators, and elimination of differences in learning contents between coordinators and learners.
書誌情報 純真学園大学雑誌
en : Journal of Junshin Gakuen University, Faculty of Health Sciences

号 5, p. 63-74, 発行日 2016-03
出版者
出版者 純真学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-6481
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12581584
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 40020904782
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:22:57.184308
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3