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沐浴技術演習における学生コーディネーター制導入の試み
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/123
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/123179173ff-0392-4260-80f9-615c865dbd3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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純真学園大学雑誌-05号_p063-074 (1.7 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-07-15 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生コーディネーター制 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学び | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 母性看護学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 演習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 沐浴 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Student coordinator system | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | maternity nursing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | exercises | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | bathing | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
井上, 福江
× 井上, 福江× 濵田, 維子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 : 本研究は,学生コーディネーター制による沐浴技術演習での学生の学びを明らかにすることを目的とした.沐浴演習終了後に配布した演習自己評価表をデータとし,記述統計量を求め,コーディネーターと学習者間の差についてはMann-WhitneyのU検定を行なった.自由記載欄の回答は学生コーディネーター制によって得られた学びに関する記述を質的記述的に分析した.その結果,学生全員が本演習は沐浴技術や知識の習得に効果的であり,学習意欲を高めたと評価した.自由記載では,【主体的な学習姿勢】【学習意欲の向上】など,コーディネーター,学習者ともに主体的な学習が促進されており,コーディネーターの学生目線での【教えるスキルの獲得】は学習者の【知識・技術の理解の深まり】につながっていた.また,学生同士という【水平的人間関係がもたらす学びやすさ】は学生間の積極的なディスカッションを生み出していた.また【責任感】【協調性】【問題解決能力】【相手を思い遣る気持ち】など,看護師に必要な資質の育成にも有効であることが示唆された.今後は,コーディネーターにかかる時間的負担感の軽減と,コーディネーターと学習者間に生じる学習内容の差をなくすことが課題である. Abstract : The purpose of this study is to examine the impact on student learning brought by using the student coordinator system in exercises focused on practicing newborn bathing skills. Descriptive statistics were applied to data extracted from self-assessment forms completed after bathing exercises, and Mann-Whitney’s U test was run on differences between coordinators and learners. Among the comments that were written in the remarks column, those relevant to student learning enhanced by the student coordinator system underwent qualitative descriptive analysis. The results showed that all students agreed these exercises were effective in aiding the learning of bathing skills and knowledge, and that they enhanced their motivation to learn. Comments indicated that autonomous learning, such as that indicated by a “proactive attitude toward learning”and“increased motivation for learning,”was promoted for both coordinators and learners, and that the coordinators’“acquisition of teaching skills”from the perspective of students led to a “deeper understanding of knowledge and skills” among the learners. “Ease of learning brought about by horizontal human relations” between student coordinators and learners generated active discussions among the students. It was also suggested that this system is effective in developing qualities needed by nurses, such as a “sense of responsibility,”“cooperativeness,”“the ability to solve problems,”and “compassion.” Issues that need to be addressed in the future include alleviation of the time required of coordinators, and elimination of differences in learning contents between coordinators and learners. |
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書誌情報 |
純真学園大学雑誌 en : Journal of Junshin Gakuen University, Faculty of Health Sciences 号 5, p. 63-74, 発行日 2016-03 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 純真学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-6481 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12581584 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 40020904782 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |