ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 純真学園大学雑誌
  3. 第01号~第10号
  4. 第5号(2015)

【資料】看護系大学2年次生における学生支援方法の検討 : 社会人基礎力育成に向けて

https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/127
https://junshin.repo.nii.ac.jp/records/127
9ab3daff-cb3b-46bc-a5b5-5b14a2d035b7
名前 / ファイル ライセンス アクション
純真学園大学雑誌-05号_p097-102.pdf 純真学園大学雑誌-05号_p097-102 (1.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-15
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護系大学2年次生
キーワード
主題Scheme Other
主題 1年次の振り返り
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生活
キーワード
主題Scheme Other
主題 支援方法
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会人基礎力
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Second-year nursing college student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 first-year reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 college life
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 support method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 basic professional skills
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中西, 順子

× 中西, 順子

中西, 順子

ja-Kana ナカニシ, ジュンコ

Search repository
内山, 久美

× 内山, 久美

内山, 久美

ja-Kana ウチヤマ, クミ

en UCHIYAMA, Kumi

Search repository
石橋, 通江

× 石橋, 通江

石橋, 通江

ja-Kana イシバシ, ユキエ

en ISHIBASHI , Yukie

Search repository
吉田, 貴美代

× 吉田, 貴美代

吉田, 貴美代

ja-Kana ヨシダ, キミヨ

en YOSHIDA , Kimiyo

Search repository
福田, 和美

× 福田, 和美

福田, 和美

ja-Kana フクダ, カズミ

en FUKUDA, Kazumi

Search repository
大橋, 知子

× 大橋, 知子

大橋, 知子

ja-Kana オオハシ, トモコ

Search repository
光本, いづみ

× 光本, いづみ

光本, いづみ

ja-Kana ミツモト, イヅミ

en MITSUMOTO, Izumi

Search repository
播磨, 弘子

× 播磨, 弘子

播磨, 弘子

ja-Kana ハリマ, ヒロコ

en HARIMA, Hiroko

Search repository
伊藤, 尚加

× 伊藤, 尚加

伊藤, 尚加

ja-Kana イトウ, ナオカ

Search repository
NAKANISHI, Junko

× NAKANISHI, Junko

en NAKANISHI, Junko

Search repository
OHASHI, Tomoko

× OHASHI, Tomoko

en OHASHI, Tomoko

Search repository
ITO, Naoka

× ITO, Naoka

en ITO, Naoka

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 要旨 : 看護系大学2年次生は1年間の大学生活を経て,専門性が増す大切な時期である.本研究は看護系大学2年次生の1年次の振り返りから,現状の課題を明らかにし2年次生への支援方法を検討することである.研究方法は対象者が記述した1年次の振り返りをもとに., 内容の一文脈をコード化した.意味内容の類似性や特徴性を踏まえてサブカテゴリ化を行い,さらに抽象化を行いカテゴリを生成した.その結果, 8カテゴリが集約された.看護系大学2年次生には,①予習・復習を含めた毎日の学習方法への支援,②専門性が増す看護技術修得に向けた支援,③様々な生活体験をする中での不安に対する支援や成長を助長するための支援,④初年次教育と2年次教育のギャップについてゆけない学生を失くし,1年次に得た達成感の承認や自己目標の達成に向けた支援が必要となる.このことを踏まえ,1・2年次の基礎学力・専門知識の基礎をもとに,より実習等で専門性が増す3年生,社会へ踏み出す直前の4年生へと継続して社会人基礎力を育成していくことが必要となる.

Abstract : Second-year nursing college students are at an important stage with increased expertise after 1 year of college life. Therefore, this study aimed to examine methods of supporting second-year nursing college students with regard to current issues identified from students’ reflections regarding their first year. The content of these first-year reflections was coded based on the context. Further, it was subcategorized on the basis of similarities and characteristics of the semantic content; the content was further abstracted to create categories. A total of eight categories were ultimately formed. Second-year nursing college students required the following supports: (1) support for daily learning methods including preparation and review, (2) support for acquiring nursing skills for increased expertise, (3) support for concerns arising from various life experiences and for encouraging growth, and (4) support for acknowledging a sense of accomplishment during the first year and accomplishing personal goals, such that no students are lost because they could not bridge the gap between the first- and second-year education. Considering these issues, basic professional skills require to be continuously developed on the basis of the fundamental academic skills and expertise acquired during the first and second year. Therefore, students can successfully progress to the third year and increase their expertise through training and progress to being fourth-year students, who are on the brink of entering society.
書誌情報 純真学園大学雑誌
en : Journal of Junshin Gakuen University, Faculty of Health Sciences

巻 5, p. 97-102, 発行日 2016-03
出版者
出版者 純真学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-6481
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12581584
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 40020905370
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:22:35.290017
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3